Velkommen inn.
Jeg er nysgjerrig, hvem er du? Hvorfor klikket du deg inn hit? Hva er du nysgjerrig på i dag? Forhåpentligvis er du nysgjerrig på hva som står nedover i denne bloggen? Forhåpentligvis er du nysgjerrig på hvordan du kan oppnå enda sterkere og mer bærekraftige resultater i din rolle.
Nysgjerrighet er nemlig ferdigheten som kan gi deg overraskende gode resultater når det kommer til å få ut det beste av dine ansatte eller de rundt deg. Og det beste av alt. Nysgjerrighet er en ferdighet du kan utvikle! Å utvikle sin nysgjerrighet er den sikreste måten å slipe sagen sin på!
På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er fantastisk nysgjerrig – hvor plasserer du deg selv på denne skalaen?
Hvorfor er nysgjerrighet en ferdighet som gir dramatiske forbedrede resultater? Av den enkle grunn av at når din medarbeider eller bedre halvdel blir utsatt for din fascinasjon og nysgjerrighet går hjernen inn i en langt mer avslappet modus, og de delene av hjernen som produserer stresshormonet Kortisol blir ikke aktivert i noen særlig grad. Forsøk viser at mennesker som blir utsatt får en ikke-evaluerende «utspørring (eller undring)» har 50% lavere produksjon av Kortisol*, noe som gjør dem langt bedre i stand til å å tenke kreativt og langsiktig**.
*Arnsten, 2008 **Rock and Page, 2007
Og det er jo det vi vil, er det ikke?
Et eksperiment til deg: Som et nysgjerrig barn, løft håndflaten opp foran ansiktet ditt. Se på kurvene og linjene i hånden din. Legg merke til hvordan denne hånden, med tankens kraft og elektiske impulser, beveger seg, akkurat når du vil det. Gjør det i sakte film. Fantasitsk? Fantastisk!
Joa, enig, å studere hånden sin gir ikke umiddelbare resultater med dine medarbeidere, kolleager eller bedre halvdeler. Eller gjør det? Hva har dette med nysgjerrighet å gjøre spør du kanskje? Jo, fascinasjon er nemlig fødeplassen til all nysgjerrighet.
Å være nysgjerrig vil si å la seg bli fascinert og forbløffet av både nye og gamle ting, mennesker du har kjent lenge, og mennesker du nettopp har møtt. Og hele utfordringen med å få til virkelig bevegelse hos de rundt deg er å restarte nysgjerrigheten med et bevisst valg. Vi glemmer nemlig fascinasjon og nysgjerrighet fordi saker og ting blir gammelt nytt. Etter vi «vet», så kjeder vi oss. Og som du vet, så handlet veldig mye før i tiden om å vite, kunne glosene, huske det riktige svaret osv. Men som du helt sikkert er i ferd med å oppdage, så handler relasjonell ledelse ikke om svarene, men om nysgjerrighet på hva som kan bli, hva som ligger skjult i dine medarbeidere eller omgivelser.
Er dine ansatte eller kollegaer blitt gammelt nytt for deg? Hvis nei, hva er det som virkelig fascinerer deg med dem?
Som coach er nysgjerrighet en ferdighet jeg kontinuerlig arbeider med, praktiserer og videreutvikler. Og hvorfor tror du? Fordi det er en kilde til ekstremt mye god informasjon, inspirasjon og rett og slett flere morsomme øyeblikk. Så du kan enten fortsette å være enda mer nysgjerrig enn du er i dag og eksperimentere hvordan denne ferdigheten kan hjelpe deg å oppnå enda bedre resultater. Så du kan fortsette å slipe med uslipt sag. Eller du kan trene nysgjerrigheten din, slipe saga og bli den mest effektive lederen og medmennesket du kan bli.
3 enkle øvelser for deg som vil slipe sagen:
For nybegynneren: Ta opp en penn. Studer den. Tenk deg at bak dette designet har det sittet en høyt utdannet og dyktig person og gjort seg flid med å skape et noe nyere design enn den forrige pennen. Klarer du å la deg fascinere?
For den viderekommende: Legg deg under kjøkkenbenken/vasken og studer alle ledningene og rørene du ser. Ikek begynn å rengjør og fikse, bare la deg undre.
For den modige: Neste gang en kollega eller ansatt kommer bort til deg med en idé, bli nysgjerrig på hva som gjorde at han eller hun kom opp med ideen, hva som trigget personen ved denne ideen, undre deg og spør hva som kunne tatt denne gode ideen til et enda høyere nivå? Undre deg over hva enn som kjennes naturlig for deg.
Mer om hvordan forbedre din lytting: Kvaliteten på din lytting = kvaliteten på deg?
Make it happen!
Anders H.