Hemmeligheten bak all effektiv lytting…

Når det gjelder å oppnå raskere og mer bærekreftige resultater har jeg tidligere understreket viktigheten av intensjonen som ligger til grunn for å lytte, er den oppriktig? Hvis vi nå legger til grunn at det hvertfall finnes noen god grunner til å lytte til medarbeideren, lederen eller ektefellen din, kan vi ta det et hakk videre..

Hemmeligheten ligger i å mestre lytting på to nivåer. Vel, egentlig er hemmeligheten å mestre ett nivå, det første kan vi alle allerede. Legg fokus på å trene opp det som kalles «nivå 2-lytting»! Er det så enkelt? Ja. Så enkelt er det. Det rare er at det ikke er fancy. Det er ingen «cool wrapping». Det er bare dønn effektivt. Simple.

La meg kjapt ta for meg lytting på nivå 1. Da er vi selv hovedpersonen i samtalen og vi er først og fremst opptatt av oss selv og vår egen mening. Du kjenner kanskje til denne type lytting fra en samtale rundt kaffeautomaten, i middagsselskapet eller når vi har noen venner over for å se på fotballkamp. Vi får umiddelbare assosiasjoner, enten inni hodet vårt eller uttalt med ord, og samtalen skifter spor i et milisekund, og den andre står igjen «pizzled».
Slike samtaler kan være interessante og morsomme, eller slitsomme og lite fruktbare, alt ettersom. Og det er ikke noe galt med denne typen samtaler, men de bør oftest betraktes mer som informasjonsutveksling og er et mindre godt utgangspunkt for effektiv ledelse. Paradoksalt nok er det på første nivå de aller fleste ledere befinner seg mesteparten av tiden.

Gevinsten for ledere (og medmennesker) kan være enorm dersom lyttingen oftere flyttes opp på nivå 2, også kalt «fokusert lytting». Når det lyttes fokusert har det skjedd et slags mentalt skifte hos lytteren og den andre parten blir hovedpersonen i samtalen. Nå lytter lederen for å forstå og lytter med nysgjerrighet. Lederen evner nå å nullstille sine egne tanker og synspunkter og ønsker å høre  det medarbeideren har å si. Å lytte med slik oppriktig nysgjerrighet er faktisk den viktigste kvaliteten for å starte en god samtale og holde på energien i samtalen, og dermed et veldig godt utgangspunkt for å ta gode og bærekraftige avgjørelser.

Jeg vil komme tilbake til hjelsomme teknikker senere, men start med lytte-snakke brøken jeg har nevnt tidligere. Se om du kan snakke mindre enn 50% av tiden i en samtale, og snik inn noen spørsmål som inneholder «Du»

Vær interessert, ikke interessant. Da blir du mye mer interessant.

-AndersHov

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *