Aldri mer pinlige stillheter…

Og opplever du aldri pinlige stillheter er du enten en knallgod skaper av dialog eller så prater du høl i huet på de rundt deg.

Har du noen gang sittet i en medarbeidersamtale og ikke helt visst hva du skulle spørre om? Eller vært i en eller annen «mingle-situasjon» desparat forsøkende å finne ut hva du skal si? Eller på en første date?

Hvem har ikke? Have no fear, the answer is here! BUFF. Noter deg disse fire bokstavene:       B – U – F – F.

Buff er et akronym for dine fire veldig hjelpsomme hjelpere «Beskriv, Utdyp, Forklar, Fortell». Og disse sørger for å holde en hver samtale gående hur lenge som helst. Enten det er for å utbrodere et tema du er interessert i, eller for å hjelpe deg å danne et felles bilde av hva som menes rundt møtebordet eller simpelthen for å være en fantastisk samtalepartner.   Let´s face it, alle liker å snakke om seg selv, og BUFF gjør det enklere. Så om du ønsker å bli en bedre samtalepartner, don´t fake it, BUFF it!

BUFF fungerer utmerket med hjelperen «Mer».  «Beskriv mer om det», «Kan du utdype det litt mer?», «Fortell mer om det», «Det var spennende, forklar mer!»

BUFF som virkemiddel tar av når du kobler det sammen med nøkkelord du oppdager i den andre partens fortelling. Slik kan du hjelpe samtalen, ikke ut på villspor, men til kjernen av meningen, kilden til gleden eller frustrasjonen, og rett og slett til løsningen. Nøkkelord er ofte ord som er noe sterkere i valøren enn andre ord. Det kan være «respekt» (du sa respekt, fortell mer om det), eller «skuffet» (skuffet? kan du utdype det litt).

Vanligvis forsøker vi å finne løsninger for personen vi sitter overfor. Og som regel er dette ut i fra et ønske om å hjelpe, eller av kjærlighet, eller som en følge av at vi som ledere tror det er løsninger vi skal komme med.

«Skuffet sier du? Ikke bekymre deg, dette kommer til å gå bra! Det du kan gjøre er…» (zimzallabim: du er på dialogisk glattis)

«Respekt ja, helt enig, du burde lære han en lekse! Jeg skal fortelle deg hva som fungerte for meg» (vips: nivå 1 lytting og full brems av dialogen)

Min beste læring som leder var for ti år siden da en medarbeider delte en fortvilende utfordring hun sto overfor. Jeg kom med en og annen lam løsning, og kapitulerte med å si at jeg ikke visste hva jeg skulle svare henne. Hun nærmest skrek tilbake; «Det er ikke svarene dine jeg vil ha, jeg vil bare at du skal høre». Og det var løsningen, rett der, så enkelt. Å hjelpe henne å snakke ut. Ved å lytte aktivt, med nysgjerrighet og genuin interesse. Jeg buffet hele kvelden og medarbeiderens tillit var sikret for årtider fremover.

 

Min utfordring til deg. BUFF minst 5 ganger i 5 samtaler denne uken. Se hvor det tar deg.

 

AndersHov 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *