De beste bossene er Unbossene, påstår noen. De bygger på verdier. Ikke på makt. Og jeg kan langt på vei si meg enig.
I den nye boken Unboss av Lars Kolind og Jacob Bøtter snus den konvensjonelle lederoppfatningen på hodet og forfatterne viser hvordan Unbosser inspirerer folk til å tenke og beslutte selv. Og selvsagt, hvordan dette skaper resultater og bunnlinje!
Unbosser gjør ansatte til partnere og kundene til deres servicemedarbeidere. Det er rett og slett en inspirerende bok som stiller seg i rekken av nyere litteratur og forskning som peker på ydmykhet og omsorg som de nye triggerne for effektivitet. For det paradoksale er at lederens bruk av sosio-emosjonelle virkemidler avtar i samme grad som medarbeiderens behov for dem øker.
Vel, det handler ikke bare om myke verdier og lytting. Fremtidens ledere vil jeg påstå er en kombinasjon av det visjonære, det profittsøkende og det lyttende. Og jeg vil også påstå at det er den sistnevnte vi som ledere har mest å gå på for å bli enda mer effektive. Så hvorfor lytter de beste lederne mer enn de dårlige?
1. For enda bedre å forstå kunden og medarbeiderns behov
2. Oppnå en større forståelse av hva som virkelig foregår i organisasjonen
3. For å få tilgang til enda bedre ideer og nye perspektiver
God ledelse er ikke bare gode resultater, god ledelse er å hente ut det beste av dine medarbeidere, som igjen gir disse gode resultatene. Da blir det bærekraftig!
Carl Otto Scharmer, professor ved det amerikanske universitet MIT, som er lengst fremme i verden på ledelsesforskningen, hevder det følgende:
«I det 21. århundre kan bare de beste resultater oppnås hvis organisasjonen skaper et milljø hvor de kan slippe løs de krefter som ligger latent i deres medarbeidere»
Så hvordan kan du forbedre ledelsen din?
Vil du være med på et eksperiment?
I uken som kommer, velg deg ut et av perspektivene under:
– Mål tiden du lytter og tiden du snakker. Ut i fra dette vil du finne din Lytte-til-Snakke rate (LTS).
– Mål antall spørsmål du stiller ift. svarene du gir. Dette gir deg STS-raten din.
Gjør du dette har du plutselig noe konkret og målbart å forholde deg til. Og er du virkelig interessert i å forbedre lytteferdighetene dine, kan du få hjelp av din assistent eller en kollega til å hjelpe deg å loggføre. Høres det sprøtt ut? Høres det for drøyt ut? Ja, vil du kanskje si. Men da spør jeg deg; Hvor sprøtt er det egentlig å ville lytte bedre, forstå bedre og lede bedre? Hva med å bli en Unboss?
Jeg runder av med å sitere et av hovedfunnene til Collins i den fantastiske boken «Good to great». Lead with questions, not with answers!
-AndersHov