Er du en ekte Gamechanger? Påskerefleksjoner fylt med millionspørsmål!

Ikke alle ledere er Gamechangers. Ikke alle ledere kan, vil, eller motiveres av å sette varige spor i organisasjonen, eller hos menneskene i den. Men er du som meg, så bruker du kanskje noe tid på å reflektere over ”hva er egentlig mitt unike bidrag?” Gamechangers, akkurat som toppidrettsutøvere bruker mer tid på å reflektere over hvordan de kan innovere seg selv for å innovere prosessene og resultatene. De får oftere de aha-øyeblikkene hvor de ser noe resten ikke ser, noe som gjør dem eksepsjonelle, og ikke bare gode.

Påsken – en tid for refleksjon?

Noen har spurt meg hvordan jeg har tid til å reflektere hele tiden. Da svarer jeg at refleksjon ikke er noe annet enn bevissthet i aksjon, og tankesettet kan trenes til å ha fokus på det som er nyttig til enhver tid. Vi trenger ikke 90 minutter, stearinlys, hyttetur eller et glass vin for å reflektere, selv om det kan være hyggelig nok det. Vi har utrolig mye dødtid som brukes til unyttige tanker; det være seg turen til kaffemaskinen, tiden i heisen, webbrowsingen på facebook.com, vg.no eller rolex.no, eller ikke minst, bekymringer. Men heldigvis står påsken for tur!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMilevis med terreng, både for nytelse, trening og refleksjon. For noen av oss er det tre sider av samme sak.

Dette er et innlegg for alle Gamechangere der ute, eller for de av oss som ønsker å ha en impact på organisasjonen eller menneskene i den. Og grunnen til at jeg legger ut dette innlegget i dag, på søndag før påske, er at jeg skal komme med et uvanlig ønske: Jeg utfordrer deg til å plukke ut de viktigste spørsmålene fra dette innlegget og kose deg med dem i påsken.

Synes du det var en dum idé? Vil du ha fri i påsken? Du fortjener fri, det er jeg helt sikker på, men Gamechangere tar ikke fri, fordi refleksjoner om det å ha ekte impact er ikke jobb, det kommer naturlig, for de beste.

Er jeg en gamechanger? Ønsker jeg å være det?

Lederoppgave eller oppdrag?

Er du på en misjon eller er du et offer for kalenderen og gjørelistene?

Vi snakker som regel om oppgavene til en leder, men få snakker om lederoppdraget. Et oppdrag er å regne som en «misjon» og en oppgave av større karakter, noe som favner noe langt mer. Og kanskje til og med strekker seg over lengre tid. Tar jeg meg litt kunstnerisk bloggfrihet og forlenger ordet «oppdrag» til «oppdragelse» kan vi med litt fantasi lede tankene våre mot den virkelige utfordringen som de fleste av dagens ledere står overfor, nemlig det å skape det et rammeverk for noen å vokse, leve og blomstre i. Og hva minner det deg om? Jo, kultur.

Hva er min misjon?

Er du klar for noen rå refleksjoner? Hvis du virkelig er klar for noen rå refleksjoner så bør det kjennes litt ut som på bildet under. Det kiler litt. Du blir litt skremt. Samtidig gir det en følelse av virkelig å leve. Av å ta ansvar.

Man hanging off cliff

Har jeg som leder i dag, ansvaret for kulturen i bedriften om 5 – 10 år?

Etter å ha startet opp egen bedrift er det et spørsmål jeg har stilt meg, både når jeg ser fremover, men også når jeg ser meg tilbake. Har jeg ansvaret for kulturen som kommer til å være rådende i denne bedriften i fremtiden?

Svaret på spørsmålet over er et utvetydig JA i min bok. Men denne står dette som en egen arbeidsoppgave i stillingsinstruksen din, ei heller på agendaen på medarbeidersamtalen eller møtet med styreformannen eller CEO. Men det er nå så. La oss heller skli elegant over til den virkelige lederutfordringen som et slikt JA impliserer.

Hva skjer når vi som ledere bytter jobb oftere enn noen sinne? (et økende tall ifølge Aftenposten og «vi» spåes å ha 12-14 jobber før fylte 35 år). Hvor går grensen mellom å gjøre en god jobb på kort sikt, og det å skape noe på lang sikt? Er din virkelige lederutfordring, dersom du liker å tenke på at du er en kulturskaper, at du bør bli lengre i lederjobben din?

Svaret på det er kanskje ja. Men ikke hvis det kjennes som et offer og du stopper opp i utviklingen.

Men hvis du er enig i den kjente tesen om at «du alltid har et valg», og at du kan velge hvilket perspektiv du har på din rolle, ville ikke det si at en Gamechanger i stor grad kan innovere seg selv, og skape utvikling der andre velger og takke for seg å søke nye utfordringer?

Et uomtvistelig faktum for situasjonen du er i nå, når det kommer til din mulighet til å bygge kultur, er selvsagt hvilken kultur det er i bedriften akkurat nå. Er det endringsvilje i forhold til rollen din? For å utvikle deg der du er?

Hvorfor organisasjonskultur sjeldent endres. Og hvordan en Gamechanger endrer den.

Ja, det er riktig nok mange organisatoriske valg som kan skape en god organisasjonskultur. Men nå er du på Anders´ blogg, og min forretningsidé er personlig, personlig innovasjon og transformasjon gjennom kraftfulle samtaler, og derfor, akkurat som en stor pyramide består av mange ”små” stein, er også kultur bygget opp av menneskene i den. Og kultur kan bare endres om den enkelte tar ansvar.

Så vil du være en Gamechanger, eller du vil være det oftere, må du ha en bevissthet omkring en rekke momenter; her er 3 steder å lete:

1)    Fra hvor opererer jeg som leder?

De siste 20 års lederforskning og lederutvikling har fokusert på hva gode ledere gjør og hvordan de opptrer. Dermed har også ledere som har fulgt med litt i timen, og som ikke tar jobben som en selvfølgelighet, gjort det samme. Det er mye smart med å kopiere adferd, men det kommer ikke til å holde i fremtiden. Utfordringene vil komme raskere, du må reagere raskere, mer instinktivt, du må vite fra ”hvor” du opererer som leder.

Se for deg en av verdens beste kunstnere; vi kan studere hva han gjør, måten han fører penselen på, hvordan han påfører maling. Men få vet nok ”fra hvor” han opererer når han står foran det hvite lerretet. Hvordan han eller hun aktivt trigger sin inspirasjon og motivasjon, hvilke personlige verdier som skal komme frem i maleriet osv. Jo flinkere kunstner, jo bedre tilgang til de naturlige beslutning- og motivasjonstriggere. Ikke ulikt effektiv ledelse.

Her er noen andre spørsmål du kan reflektere over til påskesjokoladen; Hva gjør meg til en virkelig bærekraftig og ekte leder? Er jeg den lederen jeg ønsker å være? Hvor lykkes jeg i dag?

2)    Hva er i blindsonen min?

Hva holder meg tilbake i dag som jeg ikke kan se? Hvilke usynlige kjettinger har jeg rundt bena mine, som hindrer meg i å stige til storhet og virkelig gjennomføre? Hva gjør jeg i dag som er enormt bra? Hvilke steg må jeg ta for å transformere mine gode kvaliteter til effektiv impact?

3) Hva etterlater du deg for hvert skritt du tar gjennom dagen?

Når du forlater et rom med medarbeidere, ledere eller kunder,  ”hvilken stemning eller tro” etterlater du deg? Er det en følelse av håp, storhet og gjennomføring? Eller merket de i det hele tatt at du forsvant? Se på din etterlate stemning som en «odør» eller en lukt, jeg får håpe du ikke etterlater deg en stinkende lukt, ei heller en «used car salesman cheap perfume». Men om jeg tillater meg i å gå inn i det kunstneriske perspektivet så vil en Gamechanger etterlate seg en stemning av både en ny vår, soloppgang og seier. Noen ganger mer subtilt enn andre, men alltid en følelse av at menneskene rundt deg er på lag med deg og at de er på et vinnerlag.

Vær tøff nok til å spørre deg: Hvilken effekt har jeg på mine medarbeidere, og trenger jeg virkelig en medarbeiderundersøkelse for å fortelle meg det? Dette spørsmålet, som du kanskje merker, kan ta måneder og år og besvare, og det er derfor vi ofte har dyre konsulentfirmaer med flotte undersøkelsesverktøy, men fyller du dødtiden med spørsmål som dette kommer du garantert til å bli en Gamechanger. For da er du i ferd med å besvare spørsmål nummer 1: ”Fra hvor opererer jeg som leder?”.

Make it happen! 
Hilsen Anders

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *